Lexus heeft in ons land uitsluitend hybrides in de catalogus. En alsof Toyota's luxe-dochter zich daarmee nog niet voldoende kan onderscheiden, introduceert het nu voor het eerst een tweede hybride aandrijfpakket voor éénzelfde modellijn. De GS 450h krijgt nu het gezelschap van de GS 300h die het met een identieke elektrische installatie, maar een compactere 2,5l viercilinder benzinemotor stelt. Beide systemen samen leveren nooit meer dan 223pk en 300Nm, maar dat is voldoende voor een sprinttijd van 9,2 seconden en een topsnelheid van 190km/u. Echt schitteren doet het model evenwel wanneer de stilte en het lineaire karakter van de aandrijflijn worden uitgespeeld, versterkt door de uitstekende filtering van het onderstel. Voor echte dynamiek missen remmen en stuurinrichting wat finesse en reageren motor en CVT-automaat te sloom.
De instapdiesels van de BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 zijn de gedoodverfde concurrenten en Lexus doet z'n best om aan te klampen. Op vlak van uitstraling en afwerking lukt dat, maar aan de binnenzijde vinden we daarvoor nog wat te veel verouderde knopjes en mist het geheel wat karakter. Dat betekent echter niet dat je in de GS slecht zou zitten. Meubilair en ergonomie zijn van erg goed allooi.
De GS 300h is zeker niet voor iedereen. Het model speelt immers in een segment waarin 80% wordt uitgemaakt door leasingwagens, 91% diesel door de cilinders jaagt en 57% een break is. Maar Lexus tovert ook enkele tegenzetten uit de mouw. De prijsvork van € 44.500 tot € 53.300 is dankzij flink gespekte uitrustinglijsten erg competitief, en het model is fiscaal gunstiger dan het gros van de diesels. Meer beeld is er in de fotospecial.