We opteerden voor deze eerste gedetailleerde kennismaking voor de 1.6 TDI dieselmotor. Die zal in ons land immers de verkoopstabellen voor het model aanvoeren. En dat heeft veel te maken met z'n opgegeven CO2-uitstoot en het daaraan gekoppelde verbruikscijfer. Dat bedraagt, in afwachting van het afronden van de definitieve homologatieprocedure, immers een (fiscaal) erg aantrekkelijke 106g/km of 4,1l/100km.
De erg goed gedempte dieselcentrale levert nog steeds 110pk en 250Nm trekkracht en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De eenheid is op papier tot een sprinttijd van 11,2 seconden en een topsnelheid van 200km/u in staat.
In de praktijk heeft deze A3 een erg schizofreen karakter. In een poging om het model vlotter te laten lijken dan het eigenlijk is, zijn de eerste drie versnellingen behoorlijk kort. Deze Audi vat z'n werkdag dus aan met enthousiasme, dat evenwel sneeuw voor de zon verdwijnt eens je door het goed gedefinieerde schakelrooster één van de drie hoogste overbrengingsverhoudingen selecteert. Die zijn immers uitgesproken lang, wat de verbruiks- en uitstootcijfers verklaart. Het betekent echter ook dat je je tijd moet nemen voor tussensprintjes. Die komen maar traag op gang. Serveer je de 1.6 TDI ook nog een helling dan mag je tevreden zijn als je de snelheid kan aanhouden. Zelfs een lagere verhouding kiezen brengt niet altijd soelaas. Een pil die best bitter smaakt en een goed voorbeeld van hoe een doorgedreven CO2-obsessie je als een boomerang terug in het gezicht kan vliegen.
Het onderstel is degelijk en de afstelling is op z'n minst erg comfortabel. Onder meer omdat Audi ditmaal niet overdreef en zich beperkte tot de standaard 225/45 R17-banden. Het door elektronica beteugelde onderstuurde karakter en het onthechte stuurgevoel zijn gebleven, maar omdat deze uitvoering zich toch niet opwerpt als een sportieve jongen vinden we dat nauwelijks een probleem. Je kan de rijervaring aanscherpen met de Audi Drive Select, die standaard is in het geval van de cabrio. Je hebt er evenwel weinig baat bij gezien het dociele karakter van de aandrijflijn.