Audi baseert de nieuwe A3 Cabriolet niet langer op de driedeursvariant, maar op de internationaal makkelijker te vermarkten vierdeursversie. Dat levert een koets op met gevoelig gewijzigde proporties. Een tikkeltje breder en lager dan z'n voorganger, maar met een lengtemaat van 4,42m bovenal 20cm langer. De dakloze A3 pronkt dan ook met een eleganter silhouet dan voorheen. De koffer vaart er ook wel bij, want die is nu minimaal 275l groot en lust (met de achterbank neergeklapt) tot 680l. De doorlaadopening is wel erg krap.
Met VW's modulaire MQB-platform als basis is deze cabriolet wat lichter en stijver dan z'n voorganger terwijl z'n eerder matige stuureigenschappen werden bijgespijkerd. Een referentie inzake dynamisme is het nog steeds niet, maar in het geval van deze instap-diesel, de 1.6 TDI met 110pk en 250Nm, is dat nauwelijks een bezwaar. Een lange eindoverbrenging levert, met voldoende geduld, wel een top van 200km/u op, maar z'n sprinttijd van 11,4 seconden tot 100km/u onthult z'n rustige inborst. Sterker nog, door de erg lange spreiding van de versnellingsbak moet je op een beetje helling steevast één of twee trappen terug. De keerzijde van een medaille die een verbruikscijfer van amper 4,1l/100km en een CO2-uitstoot van amper 106gr/km draagt.
Het interieur is inmiddels een oude bekende, ergonomisch helder en degelijk uitgevoerd, met voor de gelegenheid een wat krapper bemeten achterbank. Dat wil evenwel niet zeggen dat de A3 Cabriolet slechter doet dan z'n concurrenten.
De 1.4 TFSI met 140pk is met een prijskaartje van € 31.600 voorlopig de goedkoopste variant. De 2.0 TDI met 150pk wisselt van eigenaar vanaf € 32.700. Een definitieve prijs voor deze 1.6 TDI is nog niet bekend gezien de in ons land meest populaire versie pas rond de jaarwisseling aan het aanbod wordt toegevoegd, maar hiermee hebt u alvast een indicatie. Onze testauto ontdekken kan in de fotospecial.