In deze rubriek scoort de SX4 S-Cross meer punten dan verwacht. Akkoord, het stuurwiel valt (veel) te licht uit, is overbekrachtigd en weigert enige vorm van feedback, maar onze testauto gaat wel verrassend vlak door de bochten. Hij gedraagt zich bovenal berekend en voorspelbaar en doet je vermoeden met een hatchback op weg te zijn. Dat mag de constructeur gerust als een compliment beschouwen. Ook is hij comfortabel afgeveerd en blijft de SX4 zich zelfs bij hevig regenweer als een rots in de branding gedragen. Wie kwaliteitsvolle banden monteert hoeft alleszins niet voor uitschuivers te vrezen. De elektronische waakhond van dienst is trouwens uitschakelbaar.
De 1.6l vierpitter is goed voor 120pk, net als de diesel met evenveel slagvolume, al beschikt deze laatste met 320Nm over meer dan het dubbele aan trekkracht, en dat aan een beduidend lager toerental. En toch kan deze benzinemotor beter overtuigen dan de zelfontbrander van Italiaanse makelij. Hij doet exact wat we ervan verlangen - maar ook niet meer dan dat - en gaat gepaard met een normverbruik van 5,5l/100km en 127g/km op de CO2-emissieschaal. Tijdens de testperiode sleurden we er 7l/100km door. Afhangende van de capaciteiten van de bestuurder is een honderdsprint in een respectabele 11 seconden mogelijk (1 seconde sneller dan de diesel), terwijl de topsnelheid 180km/u bedraagt.