Wie beweert dat Suzuki de mosterd niet bij Nissan heeft gehaald, of tenminste voor een deel, heeft ze niet helemaal op een rij. Met name de achterpartij lijkt zo van de inmiddels vorige generatie van de Qashqai geplukt. Gelukkig zijn de ontwerpers wel een eigen weg ingegaan bij het tekenen van de voorkant, zodat er toch een beetje eigenheid in het eindresultaat is gekropen.
De nieuwe SX4 is groter dan z'n voorganger en meet nu 4,30 bij 1,75m, met een daklijn op 1,57m van de grond gemeten. Dat geeft ruimte in het gamma voor een kleinere SUV, die volgens Suzuki in 2015 in het aanbod wordt gefietst.
Onze 'Grand Luxe Plus' is net als de 'Grand Luxe' met automatische lampen en dito ruitenwissers uitgerust, en krijgt er 17-duims lichtmetaal, een groot (deels openbaar) panoramadak van 1m lengte en mistlampen vooraan bovenop. Maar ook verwarmde en elektronisch inklapbare zijspiegels met de richtingaanwijzers erin verwerkt, zilverkleurige dakrails en verduisterd glas achter de B-stijl. Op de toebehorenlijst kan je metaalkleur (€ 430) en parkeersensoren aankruisen (€ 315).
Instappen doe je zonder de sleutel boven te halen. Eén keer drukken ter hoogte van de handgreep volstaat om het bestuurdersportier te openen; tweemaal is goed om alle deuren (de vijfde incluis) te ontgrendelen.
In de koffer past 430 liter, of 875 eenheden met de tweedelige achterbank neergeklapt. Een over de hele lengte vlakke laadvloer creëren gaat niet. In de laadruimte zijn wel een dubbele bodem en een 12V-stopcontact voorzien, en onderin schuilt er een thuiskomertje als reservewiel. Daar geven we Suzuki een pluim voor, want tegenwoordig stelt het gros van de constructeurs zich tevreden met een kleine reparatiekit.