Generisch, gewoontjes, onopvallend... Het zijn slechts enkele omschrijvingen toepasbaar op de SX4 S-Cross. Al moet je er ook effectief mee gereden hebben om in te zien dat het een erg capabele vierwieler betreft. Qua stuurgedrag kan hij amper inspelen op de zintuigen, maar deze Suzuki staat wel zijn mannetje in zowat alle verkeerssituaties. Of er nu een kronkelige bochtenreeks aan te pas komt of niet. Want ook dan weet de SX4 te overtuigen.
Onder de kap is er slechts keuze uit twee motorversies. Allebei met 1.6l cilinderinhoud en 120 paarden in de schuur. De benzinevariant geniet, hoewel minder koppelrijk, de voorkeur van onze redactieploeg. Je snelt ermee in 11 seconden naar honderd (rapper dan met de diesel) en hij topt bij 180km/u. Deze waarden kan je koppelen aan een theoretische dorst van 5,5l/100km (127g/km CO2).
De SX4 1.6 benzine is er vanaf € 16.999, een stuk minder dan de € 21.799 die de Japanners in ruil voor de goedkoopste dieselvariant verwachten. Vierwielaandrijving kan ook, net als een CVT-automaat, maar dan ben je telkens weer meer centen kwijt. De prijs varieert ook naargelang het uitrustingsniveau.
Hij haalt de norm op gebied van veiligheid en het merk biedt uitgebreide garantiemogelijkheden, wat hem natuurlijk extra interessant maakt. Het interieur oogt degelijk maar is doorspekt met goedkope plastics, net als dat van kleine broertje Swift. We noteren er enkele missers, zoals het gebrek aan hoofdruimte en een soms wat mindere ergonomie, al kunnen we hem amper op echt grote flaters betrappen. Hem als een primus omschrijven is er over, maar mag wel gezegd dat deze Qashqai-kloon meer in z'n mars heeft dan je in eerste instantie zou denken. Hem verder ontdekken kan uiteraard in de fotospecial.