De BMW 3 Coupé is met z'n tweedeurskoetswerk altijd al de net iets meer op Freude am Fahren gefocuste telg geweest binnen het gamma van de 3. En dat wil niet zeggen dat de BMW's met dat cijfer reeds overkwamen als stoffige sloffen. De jongste tijd hebben de frisse, scherpe toetsen in de 3 echter plaats gemaakt voor wat meer voorspelbaarheid. Hij wordt natuurlijk nog steeds bejubeld, want een slechte rijmachine is het niet. Maar deze redactie zal je niet meer horen zeggen dat het model nog ongenaakbaar de top is in z'n segment. Wellicht heeft BMW bij de Coupé gekozen voor een aanpak die stuurjunkies wat sneller naar een shot doet hunkeren, zoals weleer. Niet?
Wel, het ziet er niet meteen bijzonder hoopgevend uit. Het model plaatst ons immers al voor een dilemma nog voor er één meter mee gereden is. Op de kofferklep prijkt nu immers een 4. Net zoals de nieuwe Coupé van de 1-reeks voortaan een 2 op de klep krijgt. Volgens BMW schept dat meer klaarheid in het gamma. Maar dat doet het natuurlijk niet. Hoe je het ook bekijkt, deze 420d is duidelijk een derivaat van de 3-Reeks. Meer dan pakweg de 3 GT, die wel onder dezelfde vlag blijft opereren. Dat ruikt verdacht naar marketing en dat is iets waarvan we de toepassing liefst met mate zien gebeuren. Gedekt door een specifieke uitrustingspolitiek is de prijskloof tussen de 3-Reeks met vier deuren en deze 4-Reeks groter geworden dan voorheen het geval was tussen 3 en 3 Coupé. Voortaan moet je er zo'n € 5.000 extra voor neertellen, terwijl er onderhuids nauwelijks of geen onderscheid is tussen beide modellen. Sterker nog, een tweedeurskoets is in productie een tikkeltje goedkoper dan een vierdeursexemplaar. Daarmee ligt de echte reden voor het cijfer op de kofferklep bloot, aan u om te beslissen of u er zich aan stoort. BMW kan in elk geval ter verdediging aanvoeren dat ook anderen dezelfde truuk toepassen, waarmee de vinger recht naar de Audi A5 wijst. Die zag er evenwel niet meer uit als een tweedeurs A4.
Dat de prijs een duw in de rug kreeg heeft u nu wel in de gaten. Wat daar de gevolgen voor zijn in de praktijk? Wel, aan de test-BMW 4-reeks hangt al een prijskaartje van meer dan € 47.000. Met 184pk op de wielen betreft het geen krachttempel en het model staat evenmin bol van de uitrusting. Leder, Xenon, parkeersensoren en een navigatiesysteem. Dan hebben we de voornaamste optionele voorzieningen wel gehad.