De BMW 3 Coupé is niet meer. Zijn opvolger maakt zich weliswaar kenbaar als een lid van dezelfde familie, maar krijgt voortaan een 4 op de kofferklep. Volgens de constructeur schept het meer klaarheid in het aanbod, al geldt het even goed als een ideaal excuus om de prijs nog wat verder op te drijven. De nochtans goedkoper te produceren 4-Reeks Coupé laat nu al een kloof van zo'n € 5.000 met de vierdeurs. Gelukkig zit daar ook wat extra uitrusting in. De vanaf-prijs voor de 420d bedraagt € 39.150.
Rijden doet de 420d exact zoals de 3 dat doet. Erg voorspelbaar en degelijk, met een snuifje snedigheid maar meer ratio en minder freude als z'n voorganger. En met een te luidruchtige diesel en te brutale start/stop-installatie. De 184pk en 380Nm rijke 2-liter dieseleenheid stuwt de auto wel in 7,5 seconden voorbij de 100-grens en tot 240km/u maar je voelt vooral dat het onderstel gerust wat meer mag hebben. Het verbruik, dat officieel 4,7l/100km (124gr/CO2/km) bedraagt, is vooral voor wie in Vlaanderen woont een fiscale opsteker. Met een optionele automaat trek je nog een tikkeltje sneller op (7,3 s) en verbruik je op papier een tiende van een liter minder. De topsnelheid zakt dan wel naar 232km/u.
En binnenin? Wel, ook daar lijkt de 4 als twee druppels water op een drie. Geen slechte zaak overigens, tenzij je de Duitse soberheid niet lust. Oordeel gerust zelf.