Uiteraard is de voornaamste bestaansreden van de hybride de reductie in uitstoot en verbruik. Laat ons daar dus deze rubriek mee beginnen. De Hybrid is qua prestaties, die we dadelijk even toelichten, vergelijkbaar met de TDV8, maar stoot meteen 26% minder uit. Dat betekent dat de CO2-schaal blijft steken op 169 en dat de verbruiksmeter over de gemiddelde cyclus 6,4l/100km aangeeft. Best indrukwekkend voor een mastodont van 2,4 ton. Autobouwers zijn niet meteen vies van een beetje resultaatsgericht ontwikkelingswerk, en omdat de homologatiecycli bepalend zijn voor het taxatieniveau in het gros van de Europese landen, is het erg duidelijk dat het systeem daarop is afgestemd. In realiteit gaat er dus flink wat meer door de tank.
Nogal wat heeft de maken met de capaciteit van de elektrische installatie. De eenheid levert 35kW en 170Nm en wordt gevoed door een eerder compacte lithium-ion-accu. Die kan de auto autonoom voortbewegen zolang je het gaspedaal maar behandelt alsof het het ontstekingsmechanisme van een kernbom betreft en je niet sneller wil dan 48km/u. Land Rover beweert dat je er tot 1,6 kilometer elektrisch mee kan rijden, maar wij kwamen nooit verder dan 600 meter.
Over de luchtophanging zijn we in de wolken, terwijl de elektrische stuurbekrachtiging ongewijzigd op de hekellijst blijft staan. De prestaties zijn dan weer een regelrechte opsteker, dankzij een totaal vermogen van 340pk en 700Nm trekkracht. Er is de topsnelheid van 218km/u, best indrukwekkend voor zo'n reus, maar de acceleratie is waar je in de praktijk echt wat aan hebt. Vanuit stilstand naar 100km/u in 6,9 seconden is niet mis. Van de tussenkomsten van de elektromotor merk je niets, dus krijgen de ingenieurs daar een pluim voor. De startmotor daarentegen is niet zo subtiel en duidelijk hoorbaar. En omdat de motor al bij het uitbollen wordt stilgelegd, zelfs bij hoge snelheden, is dat een punt waar nog wat aan gewerkt mag worden.
De ganse hybride installatie weegt amper 120kg, maar dat betekent uiteraard niet dat je er niets van merkt. Het gewicht is al behoorlijk pittig - de geheel aluminium structuur ten spijt - en als je remmen voor een uitdaging stelt, wordt dat natuurlijk wel voelbaar. De roeping van de Range Rover ligt daar niet, maar dat zal een enkeling er niet van weerhouden de grens op te zoeken.