Er is iets onwezenlijks en erg klassevol aan je geruisloos voortbewegen met een Range Rover. Helaas kan het hooguit anderhalve kilometer. Daarna is de zorgvuldig opgebouwde batterijlading al verdwenen. Het hybridesysteem aan boord van de Range Rover heeft dan ook vooral een ander doel. Het levert namelijk een verbruik van amper 6,4l/100km en een CO2-afgifte van 169gr/km. En de prestaties zijn dan ook nog eens uitstekend, want terwijl de optelsom van vermogen en trekkracht individueel wel hoger uitkomt, laten de Britten nooit meer dan 340pk en 700Nm op de aandrijflijn los. Met een achttrapsautomaat komt dat op 6,9 tellen voor de honderdsprint en een top van 218km/u. Scenario's die je in tegenstelling tot het verbruik wél zelf kan naspelen.
Aan de binnenzijde en buitenkant stelt de hybride zich erg bescheiden op, en blijven de plus- en de minpunten van het model gewoon behouden (we verwijzen daarvoor naar een eerdere test). Algemene tevredenheid is het resultaat dat nog aangescherpt kan worden als de startmotor wat discreter tewerk gaat.
De prijs is dan wel een bittere pil. Minimaal € 124.00. Van je groenere inborst fiscaal beter worden zit er dus in ons land niet in. De Range Rover Hybrid zal dus wellicht vooral dienen om het groene imago van enkele aan te scherpen. Er zijn slechtere manieren...