BMW 318d Touring / 320d Efficient Dynamics Touring Rijgedrag

BMW 318d Touring / 320d Efficient Dynamics Touring
Bekijk 37 foto's
Door: AUTO55 18-11-2013

De 318d en 320d Efficient Dynamics hebben ook in deze rubriek heel wat met elkaar gemeen. In beide gevallen zwiert de versnellingspook van de manuele zesbak bij het opstarten heen en weer (en blijft deze ook tijdens de rit verder trillen) en laat het tweeliterblok zich te gemakkelijk als een zelfontbrander indentificeren. Op het gehoor, maar tevens afgaande op het licht vibrerende interieur. En licht is ook de besturing (in de stad), dewelke echter weinig of geen communicatie belooft. Ze wordt zwaarder naargelang de snelheid, maar daar houdt het ook op. Niet dat BMW zich door het kille Audi laat voorbijhollen, maar beter dan de op aflossing wachtende C-klasse wordt er ook niet gepresteerd. De directheid en neutraliteit van de voortrein, en de speelsheid van de achtertrein, dat zijn zaken die we wel op prijs stellen.

Dat de 320d ED over 20 paarden meer beschikt dan de 318d, houdt niet in dat de rij-ervaring er op verbetert. Sneller is de Efficient Dynamics wel. Even vergelijken dan. Naar 100km/u sprinten kan de 318d Touring in 9,2 seconden, hernemen van 80 naar 120km/u neemt 7,9 tellen in beslag (in vierde versnelling) en de topsnelheid bedraagt 210km/u. Over dezelfde oefeningen doet de 320d ED Touring respectievelijk 8,3 en 7,2 seconden, met een maximale snelheid van 222km/u. De verschillen zijn duidelijk, maar in praktijk niet voldoende om door te wegen op de aankoop. Want hoewel de 'efficiënte' Drie met de vlam in de pijp op iets meer begrip kan rekenen dan de 318d, is dat geen doorslaggevend argument. En in de praktijk schommelt het verbruik in beide gevallen rond 5l/100km, met zoals verwacht slechts een miniem verschil ten voordele van de duurste van de twee.

De hogere aankoopprijs afwegen tegen de lagere (theoretische) uitstootcijfers is dus wat je te doen staat. Of gewoon een 320d kopen die niet 'gezuiverd' werd. Die is minder ruw van aard. In de zoektocht naar een zo laag mogelijk verbruik en dito uitstoot werd bij onze testauto's - en bij de ED nog iets meer - immers zowat iedere vorm van verfijning uitgeschakeld. Komt daarbij dat ze allebei log aanvoelen in meer verstedelijkte gebieden; Een leefomgeving waarin je best gericht schakelt om de krachtbron van platte rust te weerhouden. Gelukkig kan je ook voor een automaat opteren. Die kost wel nog eens € 2.000 extra.

Geef commentaar
comments by Disqus