De rol van instapdiesel in de 3-reeks is aan de 116pk sterke 316d voorbehouden. Dat is veruit de goedkoopste optie, met een vanafprijs van € 31.450 in Touringvorm. Maar de BMW met die typeaanduiding werd door onze collega reeds als te licht bevonden. In die mate dat onze man iets te veel aan het gas moest hangen om de vaart er in te houden, wat de auto een pak dorstiger maakte dan de opgegeven 4,5l/100km (119g/km CO2).
Tijd dus om onze aandacht op de volgende in lijn te richten: de 318d Touring, waarvoor je minstens € 33.050 betaalt, maar wel 27 extra paarden bij de zaak betrekt en tegelijk de verbruiks- en emissiecijfers ongemoeid laat. En om het plaatje te vervolledigen toetsen we de 318d tegen de € 3.500 duurdere 320d Efficient Dynamics in breakvorm. Die kost exact evenveel als reeds op de rooster gelegde 320d Touring zonder de toegevoegde marketingterm, maar hoort met z'n 163 in plaats van 184pk - en dankzij enkele 'slimme ingrepen' - wel een stuk zuiniger met brandstof om te gaan. Het zou zelfs de minst dorstige van allemaal moeten zijn, met 4,3l/100km en 112g/km op respectievelijk de verbruikstabel en de CO2-schaal. En oh ja, alle aangehaalde motorversies (ook de 316d en 318d) tellen twee liter cilinderinhoud.