Ja, er is nieuws te melden op het vlak van veiligheidsuitrusting. Vier airbags, ABS, noodremhulp en Isofix bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen van de achterbank zijn uiteraard nog steeds present. Die waren er voorheen immers ook al. Nieuw is echter de standaard aanwezige stabiliteitscontrole. Niet dat Dacia veel keuze had, want ze is voortaan verplicht. Maar het siert de constructeur dat de prijs er niet door de hoogte in gaat. Er is geen reden voor, want een ABS-systeem met remkrachtverdeler heeft op wat regeltjes programmatiecode na, exact dezelfde componenten, maar heel wat automobielbedrijven zouden de verleiding niet kunnen weerstaan.
De bij interieur reeds aangehaalde nieuwe structuur voor de voorzijde, heeft invloed op het veiligheidsniveau. De eenheid omvat immers een nauwkeuriger samengestelde kreukelzone en verstevigt de voorzijde van de veiligheidskooi. Kijken we naar de Sandero en Logan, dan leren we dat die aanpassing de voornaamste verantwoordelijke is voor betere EuroNCAP crashtestresultaten. Beide modellen gingen van een score van drie sterren naar eentje van vier sterren, ondanks verstrengde regels. We gaan ervan uit dat het effect op het veiligheidsniveau van de Duster net zo heilzaam is.