De lancering van de Duster is pas van 2010 geleden. Sindsdien verkocht het bedrijf er meer dan 450.000 stuks van, in meer dan 100 landen. Op 43 markten, waaronder Europa, wordt het model onder de merknaam Dacia gesleten, maar daarbuiten staat het model meestal bij Renault in de catalogus. Bij ons was de Duster het populairste model. In 2011 was zelfs 1 op 2 van de verkochte exemplaren van het type. En er viel heus nog meer verkoop uit te puren, als dat echt had gemoeten. Maar Dacia heeft ervoor gekozen het model nu al bij te spijkeren. De buitenzijde is bijgeschminkt, maar onderhuids is er meer aan de hand. In de prijslijst zie je bijvoorbeeld een 1.2l viercilinder turbo benzinemotor opduiken. De eenheid is afkomstig van Renault, wekt 125pk op en wisselt van eigenaar vanaf € 15.700. Meteen in uitrustingsniveau Laureate, terwijl eronder in het gamma ook nog steeds de Ambiance en Duster (zonder meer) staan.
De meest uitgeklede variant is er alleen met de atmosferische 1.6l en die kost net als voorheen € 11.990. Dat is alvast een opsteker want de constructeur had het voortaan verplichte ESP-systeem gerust als excuus kunnen aangrijpen om de prijs op te drijven.
Dat de nochtans erg interessante 1.2l uit de eerste paragraaf wellicht aan zo goed als elke Belg voorbij zal gaan, heeft met het dieselaanbod te maken. Een 90pk sterke 1.5 dCi is er immers voor exact dezelfde prijs. En de 110pk sterke Duster uit deze test is er vanaf € 16.400. De Privilege-uitvoering kost € 17.700 en een identiek uitgedost exemplaar maakt je al € 19.100 armer.
Alle bovenstaande exemplaren slepen zich aan de twee voorwielen door het verkeer. Vierwielaandrijving is er voortaan uitsluitend met de 110pk sterke diesel en kost minimaal € 18.400. En dat terwijl je in het begin al een vierwielaangedreven exemplaar kon hebben voor minder dan € 16.000. Met benzine weliswaar. Dacia bouwt die overigens nog steeds, maar omdat daar in ons land niemand op zit te wachten, staat de uitvoering niet meer in de catalogus.