Er wordt met veel gretigheid twijfel gezaaid over het veiligheidsaspect van auto's die wat vriendelijker zijn voor het budget. En dat is niet steeds onterecht. In dit geval verdient het evenwel een flinke kanttekening. De eerste Logan schopte het in 2005 tot drie sterren op de onafhankelijke EuroNCAP crashtesten. Niet briljant, maar verre van dramatisch en - ter illustratie - net zo goed als de Toyota Urban Cruiser uit 2009. Inmiddels zijn de niet één maar enkele malen verstrengd. Bij een eerste test hadden we ons nog tevreden gesteld met een gelijk aantal sterren (en gezien de andere normering dus een hoger veiligheidsniveau), maar Dacia heeft er onze verwachtingen overtroffen. De Sandero en Logan sleepten vier sterren in de wacht. Dat beschouwen we als puik.
Er zijn voortaan vier in plaats van twee airbags aanwezig. En hetzelfde geldt voor ABS, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, noodremhulp, Isofix bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen achteraan en dagrijlichten. Het enige waar we niet wild van zijn is het feit dat je de centrale hoofdsteun achteraan pas krijgt vanaf het twee uitrustingsniveau. We gaan er evenwel van uit dat dat slechts een detail is.