Het amper 899cc grote driecilinder benzineblokje kon ons al in het verleden bekoren en we staan ook bij deze Logan MCV achter die conclusie. Het levert 90pk en 135Nm en omdat het slechts 1,1 ton heeft mee te sleuren en een erg werklustig karakter heeft, volstaat dat ruimschoots voor normaal dagelijks gebruik. Je kan je met de vijfbak zelfs enige schakelluiheid permitteren. En als je liever wat vlotter door het verkeer schuift, wordt je getrakteerd op een aangename driecilinderbrom. En het kleintje doet het niet alleen subjectief goed - de cijfers leveren extra argumenten. Zo neemt de sprinttijd 11,1 seconde in beslag en bedraagt de topsnelheid 175km/u. Akkoord, er iets niets exotisch aan, maar kom niet zeggen dat het niet voldoet. Zelfs het verbruik is puik met een opgegeven gemiddelde van een ronde 5 liter en een CO2-cijfer van 116g/km. Dat laatste wordt in de praktijk natuurlijk wat meer en zoals dat bij kleine motoren het geval is, is de surplus recht evenredig aan de stand van het gaspedaal. Je kan er ook tien liter doorjagen als je je Schumacher waant.
We hebben zelfs geen slecht woord over voor het onderstel. Integendeel. Het is soepel, waardoor je comfort (niet te verwarren met luxe) gerust met een hoofdletter kan schrijven. En eigenlijk mag je gerust veeleisend zijn. De Logan MCV heeft nog een hydraulische stuurbekrachtiging, terwijl tegenwoordig nagenoeg al wat nieuw is het doet met de gehate elektrische stuurbekrachtiging. Daardoor bombardeert de Logan MCV je vingertoppen met meer sensatie dan, hmmm, pakweg een Renault Clio RS. Hier geen playstationgevoel, maar het echte spul.
Alleen de remmen oogsten wat kritiek. Net als bij de Logan en Sandero monteert Dacia trommels om de achterwielen te vertragen. Iets waar we ‘an sich' niets tegen hebben. In de twee eerder genoemde modellen werkt het perfect en ook deze break weet er zich aardig mee te stellen. Schijven op vier wielen monteren in plaats van alleen bij de voorwielen, maakt echter wel verschil uit onder belasting. En we gaan er nu eenmaal van uit dat je zo'n break makkelijker als lastdier gebruikt dan een gewone vijfdeurs. Nu mag er (met inbegrip van passagiers) maximaal 500kg in en blijft het sleepgewicht beperkt tot 810kg geremd of zelfs 555kg ongeremd.