Na een carrière van 7 jaar en 340.000 verkochte exemplaren mag Dacia tevreden zijn. De eerste Logan MCV was een regelrecht succes. Daarom is het ook een beetje verrassend dat de strategisten bij het merk voor deze nieuwe editie een ander recept volgen. Voortaan is de Logan MCV niet langer een monovolume- of zelfs bestelwagenalternatief, maar een break volgens klassiek recept. Gebaseerd op de Logan berline, al zal de Europese klant de link gevoelsmatig eerder leggen met de vijfdeurs Sandero die bij ons groter succes kent. Weg zijn de zeven zitplaatsen die met recht golden als ‘unique selling point'. Voor klanten die daarnaar op zoek zijn is er nu de Dacia Lodgy. En wie een besteller nodig heeft wordt door Dacia op z'n wenken bediend met de Dokker. Op de kofferklep Sandero break kleven was logischer geweest, maar Dacia zegt dat een nieuwe naam registreren te duur was. Dat zal dan wel zeker?
Wat in elk geval - wederom - niet duur is, is de Logan MCV. De instapper met 1.2 benzinemotor kost slechts € 8.990. Natuurlijk wentelt die zich niet in uitrusting, maar de veiligheidsuitrusting is op een enkel detail na (dat we toelichten in de rubriek veiligheid) compleet, en je hebt ook al een neerklapbare achterbank en stuurbekrachtiging. Voor een bagage-afdekscherm, kofferverlichting een radio of een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling moet je op z'n minst de Ambiance aanstippen. Opteer je voor de TCe 90 benzine (een 0,9l turbo benzinemotor) vanaf € 10.800 of 1.5 DCi 75 vanaf € 11.700 dan heb je de keuze niet. Een 90pk sterke diesel is er alleen in het hoogste afwerkingsniveau, vanaf € 13.200.
We kozen voor de 0.9 TCe als tester van dienst. Vooral omdat compacte benzinemotoren bij particulieren aan populariteit winnen en Dacia bij uitstek een merk is dat door die groep wordt aangeschaft. De testauto is als Laureate steeds voorzien van dakstaven in gesatineerd chroom, deurgrepen in koetswerkkleur, een radio, hoogteverstelling voor stuurwiel en bestuurderszetel en een radjio die onder meer overweg kan met wat je aan de USB-aansluiting hangt of via Bluetooth naar het toestel streamt. De basisprijs van het model bedraagt € 11.700, maar metaalkleur (€ 370), een pack airco en navigatie (€ 850), een comfortpack met onder meer cruise-control en parkeerhulp (€ 550) en 15-duims lichtmetaal (€ 450) stuwen de prijs van het voertuig in de foto's naar € 13.920. Nog steeds niet erg veel, maar hoewel je onderaan het gamma vruchteloos kan zoeken naar alternatieven, kan de kortingspolitiek van sommige concurrenten je keuzemogelijkheden hier vergroten.