Dacia gooit het voor de tweede generatie Logan MCV over een andere boeg. De eerste beschikte nog over zeven zitplaatsen en een ronduit gigantische bagagecapaciteit. Dat vindt de constructeur nu niet meer nodig, omdat voor die specifieke vereisten inmiddels andere modellen aan het gamma zijn toegevoegd. Dit is voortaan een break volgens klassiek recept. Daardoor is ook de laadcapaciteit van minimaal 573 en maximaal 1.518l wat kleiner. Maar dat is natuurlijk erg relatief. Je kan er diagonaal nog steeds voorwerpen van 2,75m lang in laden.
De Logan MCV vraagt concessies op vlak van materiaalkeuze (niet te verwarren met afwerking) of uitrusting, maar vertoont weinig of geen echte gebreken. En ook het veiligheidsniveau is gevoelig bijgespijkerd. De kleine 0,9l turbo-benzinemotor presteert ruimschoots voldoende 11,1 tel sprinttijd en 175km/u als top) en in tegenstelling tot de eerste generatie is dit model ook bij autostradesnelheden genietbaar. Sterker nog, met z'n soepele ophanging en z'n stuurbekrachtiging die een hoop meer gevoel doorspeelt dan we tegenwoordig gewend zijn, is deze creatie een stuk prettiger om rijden dan je zou denken. Alleen schijfremmen achteraan hadden gemogen. Niet meteen om het remgedrag in lege toestand te verbeteren - dat voldoet ruimschoots - maar vooral omdat er dan wat meer aan de trekhaak zou mogen. 810kg (geremd) is een beetje mager.
Mirakels op vlak van uitrusting verricht Dacia niet. Ga je voor helemaal standaard (met een 1.2 benzine met 75pk) dan ontbeer je onder meer een radio of hoogteverstelling voor het stuurwiel. Het kost je evenwel slechts € 8.990. De hier geteste motor kost minstens € 10.800 en kost je behoorlijk rijkelijk uitgerust (met onder meer navigatie, snelheidsregelaar, airco, afdekscherm voor de bagage, metaalkleur...) € 13.920. Voor de instapprijs op zoek gaan naar alternatieven is eigenlijk onbegonnen werk. Voor het laatste bedrag is er natuurlijk al wat meer keuze. Bekijk de fotospecial van de Dacia Logan MCV hier.