Met zijn aparte uiterlijk eist de 3 GT ontegensprekelijk een hogergelegen stekje op binnen de reeks. Eigenlijk had dit de BMW 4 moeten worden, in plaats van dat andere potsierlijke idee te hebben doorgevoerd. Onze testwagen is tenminste ook echt groter dan de rest van de reeks, ook binnenin. Al valt er voor de bestuurder weinig nieuws te rapen. Behalve dan dat je 6cm hoger boven het wegdek zit dan anders.
Het betreft dus de gewone gang van zaken, met alle plus- en minpunten die we al ettelijke keren in andere testverslagen hebben aangehaald. Al doet de metamorfose aan de buitenzijde toch lichtjes anders vermoeden. Tenslotte heeft de 5 GT wél een anders aandoend interieur meegekregen.
Echte verschillen moeten achteraan worden gezocht. Zoals de extra beenruimte (+ 7cm), waardoor de 3 GT zich zelfs met de 5-reeks kan meten en er niet eens slechter uitkomt. De gigantische kofferklep is nog een ander onderscheid, net als de prijs natuurlijk, die ook hoger ligt dan die van de andere 3's en die we nog eens spekken met onder meer een automatische airco met twee zones (deel uitmakend van een pakket), navigatie (€ 1.338) en iets ruwere zetelbekleding dan gewenst (Dakota-leder - € 1.529). Voor het stuurwiel raden we zeker een zachtere soort aan. De achterbank laat zich via de koffer overigens extra makkelijk neerleggen en is in 15 standen verstelbaar. Hoofdruimte is er achteraan voldoende.