BMW 318d GT Conclusie

BMW 318d GT
Bekijk 34 foto's
Door: AUTO55 07-11-2013

Dit afgebeelde exemplaar kost opties inbegrepen € 43.665. Niet álle opties welteverstaan, maar minstens diegene die je verwacht in een auto van dit kaliber. En daarmee bedoelen we dat de € 34.450 bedragende basisprijs die BMW voor deze instapper vraagt in de meeste gevallen niet overeind zal blijven. De GT laat zich namelijk hoger positioneren dan de andere leden van de 3-reeks, en niet zonder reden. Hij is immers hoger, breder en langer, en zag z'n wielbasis groeien tot 2,92m - een winst van 11cm. En hij weegt ook meer: ruim 1,6 ton. Voorts slikt de koffer een stevige 520l of tot 1.600l met de achterbank neer, wat meer is dan BMW voor de Touring opgeeft, en kan je van een lange laadvloer gebruik maken.

Aan de binnenzijde is het vooral de extra beenruimte achterin die de algemene aandacht trekt. De betreffende ledematen kunnen er 7 merkbare centimeters langer strekken. Ook wat de hoofdruimte betreft zit het best snor. Vooraan is er dan weer weinig nieuws te melden; Elke BMW-rijder zal zich meteen vertrouwd voelen met de ingewikkelde en minder ingewikkelde toepassingen eigen aan het merk. Je zit wel 6cm hoger dan in de gewone Drie.

Rijden doe je met de 3 GT omdat je ergens moet zijn, niet voor je plezier. Begrijp ons niet verkeerd; De Gran Turismo is een comfortabele auto, maar niet één waar je verliefd op wordt na ermee te hebben gereden. Niet met een 143pk sterke tweeliter - u las het goed - turbodiesel in de neus, maar ook niet met een andere brandstof in de tank en meer vermogen op de balk. Dit is een auto voor het rustige type, die een normverbruik van 4,5l/100km met een gemiddelde CO2-uitstoot van 119g/km combineert.

Onze testwagen zelf inspecteren kan hier.

Geef commentaar
comments by Disqus