We lijsten even de voornaamste veiligheidsvoorzieningen op: ABS en zes airbags, bandenspanningscontrole en natuurlijk stabiliteitscontrole. Die laatste toepassing moeit zich actief met de achterwielen en kan niet uitschakeld worden, wat je je in winterweer vroeg of laat wel eens parten zal spelen. We beschouwen de i3 ermee correct uitgerust, maar omdat het prijsspook steeds op de achtergrond waart, kunnen we de term rijkelijk onmogelijk in de mond nemen.
Wie aan de parkeersensoren niet genoeg heeft, kan steeds opteren voor een achteruitrijcamera die in één klap ook de automatische parkeerfunctie vervult. Een pakket met parkeersensoren en een achteruitrijcamera staat in de optielijst genoteerd en kost je € 1010.
Wil je nog meer actieve veiligheidssnufjes? Dat kan. Zo is er een camerasysteem met een snelheidsregelaar beschikbaar die in de file netjes de snelheid afstemt op die van de voorligger, ook als die stopt. Het systeem leest borden, geeft de snelheidsbeperking weer en waarschuwt je voor voetgangers. En bij stadssnelheden werkt het ook in op de remmen als een ongeluk dreigt. Het kost evenveel als geavanceerde parkeerhulp.
Als we tenslotte de structuur van de i3 tegen het licht houden, dan komt de voornaamste verklaring voor z'n kostprijs in beeld. Onder het met carbonvezels versterkte koetswerk zit immers een monococque in koolstofvezel, terwijl nagenoeg alle elementen die met de aandrijflijn te maken hebben uit aluminium vervaardigd zijn. Een dure beslissing die de constructeur in staat stelt om een laag gewicht te combineren met een erg rigide veiligheidskooi.