BMW i3 Rijgedrag

BMW i3
Bekijk 33 foto's
Door: BV 05-11-2013

De zuiver elektrische i3 wordt aangedreven door een 125kW en 250Nm sterke borstelloze elektromotor die z'n ding doet via achterwielen. Velgjes zijn steeds 19 duim groot en voorzien van rubber dat met een breedtemaat van amper 155 erg smal uitvalt. De topsnelheid is begrensd op 150km/u en omdat de trekkracht meteen beschikbaar is, neemt een sprintje vanuit stilstand naar 100km/u amper 7,2 tellen in beslag. De i3 is dus erg vlot in de omgang en kan vooral tijdens tussensprintjes tussen pakweg 40 en 80km/u menig sportwagen het schaamrood op de wangen toveren. Al vreet zo'n rijstijl natuurlijk wel energie. Wie z'n actieradius van amper 130km (eerder 100 kilometer in realiteit, en dan vermijd je nog best snelwegen) dus niet te veel wil zien slinken, legt beter enige discipline aan boord.

Remmen hoef je in de i3 nauwelijks te doen. BMW koos ervoor om meteen bij het loslaten van het gaspedaal zo veel mogelijk energie te recupereren, waardoor je behoorlijk flink afremt. Je rijdt dus bijna gans de tijd rond door slechts één enkel pedaal te bedienen. Het stuurtje reageert direct en centreert meer dan behoorlijk, maar gevoel biedt het niet. De playstation-generatie voelt er zich wellicht kiplekker in. Een speelrakker is de i3 niet, een straf evenmin. De tractie is beter dan je zou verwachten, maar als de ondergrond even niet mee wil werken heeft de elektronica het moeilijk om alles in het gareel te houden. Waar wij het ook moeilijk mee hebben, is de bizarre selectiehendel voor de automaat die net achter het stuurwiel is opgesteld. Uiteraard bestaat er geen zinnige reden om hier een conventioneel pookje te plaatsen, maar een conventionele stuurhendel werkt toch een pak intuïtiever.

In de neus is plaats voor een laadkabel (onder een nogal onhandige kofferklep omdat ze opent zoals elke motorkap opent) en in de flank is er plaats voor twee stekkers. De prijs van een volle lading is, zoals je uit de inleiding al kon afleiden, eerder een mysterie en hangt af van waar, wanneer en onder welk tariefplan je laadt. De verbruikskost berekenen is dan ook een moeilijke taak. De kostprijs van de auto stuwt ook de verzekering de hoogte in, al vergt een elektrische auto dan weer nauwelijks onderhoud. 8 jaar of 100.000km biedt BMW als garantie op de batterij, om meteen de duurste component aan te halen. De Duitsers garanderen dat die dan nog ten minste 70% van z'n oorspronkelijke capaciteit overhoudt. De duurdere versie met Range Extender en een brandstoftankje van 9 liter brengt je natuurlijk altijd op je bestemming, maar dat is een verhaal dat een andere keer geschreven moet worden.

Geef commentaar
comments by Disqus