Laat ons maar meteen de kat de bel aanbinden. Elektrische auto's zijn in België een heuse rariteit. We hebben nu wel de keuze uit modellen als de Renault Zoe, de Nissan Leaf en Tesla's Model S, maar stuk voor stuk kampen ze met flinke beperkingen. Zoals het gewicht, de actieradius en het feit dat geen mens je exact kan vertellen hoeveel een laadbeurt eigenlijk kost. Dat hangt af van je stroomplan en het ogenblik waarop je laadt. We willen er gerust ook nog even aan toevoegen dat ons land zowat de hoogste energieprijzen van Europa heeft. Een groot verschil met pakweg Noorwegen, waar elektriciteit zo goed als niets kost.
En alsof de elektrische auto, met of zonder range extender, het nog niet moeilijk genoeg heeft, speelt ook nog het aspect van de prijs. De i3 kost zo maar eventjes € 35.500 in elektrische versie. Het maakt niet uit of je groen ingesteld bent of niet, dat is een smak duiten voor een auto die amper 4 meter lang is. Uiteraard rekent BMW op een overheidsstimulans, maar die is er in ons land niet.
En denk vooral niet dat je voor de instapprijs meteen rijkelijk in de uitrusting zit. Alle apps en slimme connectiviteitsfuncties waar BMW zichzelf interessant mee denkt te maken, moet je aanstippen in de naar aloude traditie erg lange lijst met extra's. Al gaat de i3 natuurlijk ook zonder al die gadgets van A naar B. Wel handig is de laadbox om hem thuis tot 80% op te laden in 6 uur tijd. Hoe lang het duurt met de standaard laadkabel wordt echter niet gespecifieerd. De vaste thuislaadinstallatie zit niet in de aankoopprijs verrekend en kost nog eens € 895. Wil je die ook nog eens laten installeren? Dat is dan € 750. Wil je gebruik maken van een publiek snellaadstation, dan heb je daar de geschikte kabel voor nodig. Dus vliegt er nog eens € 210 de deur uit... Zeggen dat de i3 z'n prijs niet mee heeft is een understatement.