BMW heeft in de gaten dat de prijs van twee goed uitgeruste, vergelijkbare diesels vragen en dan op de proppen komen met een doordeweeks design geen goed idee zijn. Je mag dus gerust stellen dat de i3 er apart uitziet, al hebben de ontwerpers zich ook gehaast om in één slag ook alle clichés te bevestigen. Je krijgt met andere woorden steevast een koets met blauwe accenten geleverd.
Onder het drukke lijnenspel, dat zeker niet op ieders netvlies met evenveel enthousiasme wordt geaccepteerd, zitten afmetingen die de i3 in de categorie van de erg compacte monovolumes plaatsen. Er wordt voor nogal wat onderdelen gebruik gemaakt van met carbon versterkt plastic, wat je divident uitkeert als het rijeigenschappen aankomt, maar het voelt - met name bij de kofferklep - niet erg solide aan. En als we ons niet om de tuin laten leiden door het aparte uiterlijk van de i3 - daar zijn andere media voor - dan moet je ook enkele praktische bezwaren maken.
Voor z'n prijs hoort de i3 nu eenmaal een echte vierzitter te zijn, en hoewel je bij de eerste familiereünie ongetwijfeld op handen wordt gedragen door het jonge volkje, omwille van de opstelling met zelfmoorddeuren (volwaardige voordeuren en kleinere, tegensteld openende achterportieren, zonder B-stijl) moet je objectief toch een aantal bezwaren aanstippen. Om te beginnen zitten de verankeringspunten net waar je met je hoofd passeert, en dat komt aan. Ten tweede kan je niet uitsluitend achteraan plaatsnemen en de voordeur sluiten - het achterportier vergrendelt immers achter de voordeur. En je kan er ook niet uit als niemand de voordeur voor je wil opendoen. Instappen zou overigens een stuk makkelijker gaan als de voorzetels effectief gemaakt zouden zijn om op te klappen. Er is weliswaar een hendel aanwezig, maar de rugleuning in één stuk blijft niet openstaan.
De koffer is ook al zo'n mistroostige affaire. Mooi egaal vormgegeven, dat wel, maar slechts 260l groot. Alsof de stadsyuppie's die BMW afschildert als potentiële klanten (om dan te eindigen bij senioren die niet vaak meer rijden, omdat die wel de centen hebben) automatisch minder boodschappen doen. Maar als je de prijs verdringt, dan is het allemaal erg puik.