Vijf sterren kreeg de Forester vorig jaar door EuroNCAP uitgereikt, met scores van ruim 90% op de onderdelen bescherming voor volwassenen en inzittende kinderen. Voor de meest recente evolutie van het model herwerkte Subaru het onderstel en de structuur en maakt het daarbij gebruik van een grotere hoeveelheid staal met een hoge treksterkte. De koets is er met andere woorden nauwelijks zwaarder op geworden, maar is wel steviger en meer dan voorheen in staat om botsenergie om de veiligheidskooi voor de inzittenden te leiden. Ook zijn elk van de airbags (7 in totaal, waaronder een knie-airbag) van een nieuwere, fijner afgestelde generatie dan voorheen, zijn er gordelspanners op alle zitplaatsen en vangen de voorste zetels het effect van een whiplash op. Voor de allerkleinsten zijn er Isofix-aanhechtingspunten voorzien.
Subaru hinkt wel achterop wat actieve veiligheidsvoorzieningen betreft. Van een rijstrookassistent, een adaptieve snelheidsregelaar of een botsradar is hier geen sprake. Of we daar echt rouwig om zijn? Niet echt. Stabiliteitscontrole wordt uiteraard wel standaard meegeleverd (het is dan ook verplicht). Daar is een extra functies aan verbonden vanaf de Luxury-uitvoering met CVT: een zogeheten ‘X-mode', zoals te vinden op onze testauto. Het past actief de koppelverdeling over de voor- en achteras aan om de tractie in sommige gevallen te verbeteren en omvat onder andere ook een afdaalhulp voor hellingen. Tractiecontrole en ABS (4-kanaals, met elektronische remkrachtverdeler) zijn vanzelfsprekend eveneens van de partij.