Tegen de stroom in zwemmen kunnen ze bij Subaru goed. Terwijl de concurrentie de internationale automarkten bestormt met dichtgeknepen en voorwielaangedreven SUV's, houdt de Japanse autobouwer vast aan het traditionele concept waarbij een boxermotor - al dan niet op dieselkracht - in alle gevallen door vierwielaandrijving wordt bijgestaan. En in geval van de Forester, die begin dit jaar in z'n nieuwe vorm werd voorgesteld op ons eigenste autosalon te Brussel, is dat dus niet anders.
We maken deze keer kennis met de instapversie op benzine, gekoppeld aan een in Europa weinig populaire continue variabele transmissie of CVT. Subaru vraagt er minstens € 28.090 voor, of € 1.600 meer dan voor de versie met een handgeschakelde zesbak. Het verschil in prijs is variabel naargelang de uitvoering.
In het totaalbedrag zijn enkele items begrepen waarvoor je bij de gemiddelde Duitser extra moet opleggen (klimaatregeling, bluetooth, verwarmbare voorzetels ...). Aan optielijsten hebben Japanners nu eenmaal lak, en dus dient er doorheen de verschillende uitrustingsniveau's te worden gesurft vooraleer je uitkomt bij het neusje van de zalm. Dat is de € 42.290 kostende Sport Executive (enkel met CVT), voorzien van een turbo die 90 extra paarden uit de tweeliter tovert. Niet dezelfde centrale als in onze 150pk presterende testwagen overigens, maar het 'vierkante' blok uit de BRZ, dat onder druk 240pk en 350Nm laat optekenen.
En voor we je naar de volgende rubriek loodsen, halen we nog snel even de enige zelfontbrander aan. Die is 147pk sterk en met alweer twee liter slagvolume gezegend. Prijzen van de diesel schommelen tussen € 29.990 en € 41.490. Een CVT is op de diesel niet bestelbaar.