De Forester werd vorig jaar alweer bij de tijd gebracht en is intussen al enkele keren onze revue gepasseerd. Maar nog niet met de benzine-instapper aan boord. Dus nemen we de 150pk sterke boxermotor met 2l longinhoud mee op sleeptouw, en buigen we ons meteen over de CVT-automaat die Subaru in de aanbieding heeft. Wie daarvoor kiest, moet weliswaar bijbetalen - in dit geval € 1.600 bovenop de € 26.490 die het merk voor de handgeschakelde versie vraagt.
De Japanner groeide in alle richtingen en biedt meer binnenruimte dan voorheen, maar de laadvloer is er wel 2cm korter op geworden. Ter compensatie slikt de koffer voortaan 505 liter (+ 55l) dankzij het hogergelegen plafond. Veel fantasie hoef je van de binnenruimte overigens niet te verwachten. De linkervoet mist steun en hier en daar noteren we enkele afwerkingsmissers. Al moet gezegd dat het geheel wel degelijkheid uitstraalt.
Op gebied van veiligheid kan je tellen op 7 airbags en op de verplichte actieve systemen. Snufjes als rijstrookassistentie en dergelijke meer zijn de Forester echter vreemd. Wie voor de Luxury-uitvoering met CVT opteert krijgt een zogeheten ‘X-mode' meegeleverd, dat actief de koppelverdeling over de voor- en achteras aanpast om de tractie in sommige gevallen te verbeteren. Het omvat onder andere een afdaalhulp voor hellingen.
Over het rijgedrag kunnen we kort zijn. Enerzijds laat de combinatie van de tweelitermotor met de CVT een vermoeiende indruk na en moeten we vaker bij de pomp halt houden dan we zouden willen - Subaru claimt 6,5l/100km en 150g/km CO2, wij noteren een litertje of 9. Maar de symmetrisch vierwielaangedreven Forester overtuigt wel als het op rijgedrag aankomt. Zowel op als naast het asfalt houdt hij de concurrentie op afstand, en nog geen klein beetje ook.
Plaatjes kijken kan zoals steeds in de fotospecial.