De nieuwe S-Klasse bezit vanzelfsprekend een uitgebreide airbagcollectie (8 exemplaren, onder meer in de zitting van de achterzetels ingewerkt om ervoor te zorgen dat je ook bij het relaxen niet onder je gordel doorschuift) en een rijke hoeveelheid actieve en passieve veiligheidssnufjes. Kreukelzones allerhande, maar ook een gordel die zichzelf na het vastklikken opspant. Optioneel is er zelf een opblaasbare achtergordel te koop, die de kracht van de impact over een groter deel van de borstkas verdeelt en dus minder verwondingen oplevert. En ook de voetganger met pech heeft minder kans op blessures dankzij de opverende motorkap.
De stereocamera achter de voorruit met radarsensoren rondom bedient zelf de remmen en stuurinrichting. Wanneer je van de rijstrook afwijkt terwijl er een tegenligger aankomt, er voor je een hindernis op voetganger opduikt, de auto voor je remt of er onverwachts één uit een zijstraat komt geschoten, gaat de installatie in de remmen. Wanneer je dreigt van de je rijstrook af te wijken of je de radargestuurde snelheidsregelaar hebt ingeschakeld in een file, dan stuurt de auto zelf bij. De nachtzichtassistent speurt bovendien niet alleen naar mensen, maar ook naar groot wild en markeert ze op het immense digitale scherm voor je neus. Allemaal briljante uitvindingen, maar niet helemaal zonder beperkingen. Want werkt de automatische rem nog bij 60km/u? Komt de spoorassisent al tussen bij 65km/u? Ik sta nu al 15 seconden stil, zal de auto zijn voorligger nog wel volgen? Hoe een klant die alle snufjes in de optielijst aanstipt het allemaal nog kan volgen is ons een raadsel. Gelukkig moet de nieuwe S ook zonder al die extra's één van de veiligste vierwielers op de planeet zijn...