De voorlopig enige diesel uit het gamma telt zes cilinders, 2.987cc longinhoud en zijn we eerder in de E 350 CDI tegengekomen. De S ermee uitgerust beschikt weliswaar over 6pk meer, maar in beide gevallen wordt er met 620Nm (tussen 1.600 en 2.400tr/min) wel evenveel trekkracht naar de wielen gestuurd. En als we de door ons geteste E met vierwielaandrijving met deze achterwielaangedreven S vergelijken, blijkt dat beide bolides exact evenveel druk op het wegdek uitoefenen. Maar dat is ook waar de gelijkenissen ophouden.
De centrale is in de S minder nadrukkelijk aanwezig en onze lener lijkt ook iets trager op gang te komen dan de E met dezelfde cijfers op de achterklep, die weliswaar amper 0,1 seconde sneller aan honderd zit. Maar hou het rechterpedaal ingedrukt en de statische S vertoont meer symptomen van een opstijgend lijnvliegtuig. Al zeggen we er meteen bij dat minder potentie eigenlijk zou misstaan in een auto van dit type. Uiteraard speelt ook het verbruik een rol, wat volgens het merk neerkomt op 5,7l/100km gemiddeld (151g/km CO2). Waarden tussen 7 en 8l stroken echter meer met de werkelijkheid. Alle versies van de S hebben overigens recht op een start/stop-systeem, remenergierecuperatie, een geoptimaliseerde rolweerstand.
Het weggedrag is vanzelfsprekend neutraal. De vele veiligheidssystemen zijn inmiddels zo verfijnd dat je er nauwelijks wat van merkt, zelfs al ze tussenbeide komen. Het stuur, uiteraard elektrisch bekrachtigd, reageert erg natuurlijk. Daardoor valt minder op dat het stuurgevoel verwaterd is (eigen aan de technische oplossing). Maar zo leuk als vroeger wordt het nooit.
En dan is er nog de meesterlijke ophanging. De voorwielen hebben al vier geleidingspunten terwijl achteraan zelfs nog meer armen zitten. Allen zijn ze voorzien van gestuurde dempers en een instelbare luchtophanging. Die kan je voor een wat sportiever gevoel natuurlijk wat onverzettelijker opstellen (bij de wageninstellingen), maar omdat de bewegingen van de koets ten allen tijde uitstekend worden gecontroleerd, lijkt het ons volstrekt overbodig. De stereocamera achter de voorruit die wordt ingeschakeld voor een hoop veiligheidssnufjes, kan (optioneel) ook de ondergrond analyseren. Het systeem moet dan wel zo'n 30 meter voor de auto kunnen zien. Het maakt een kaart van de putten of bulten in het wegdek en stelt de demping er minutieus op af. Vooraan maakt het niet zo veel uit, maar als je achteraan zit (en ook het wegdek niet kan zien) is het resultaat verbluffend.