De binnenkant is onmiddellijk herkenbaar als die van een S-klasse. Heel wat elementen werden immers overgeheveld uit de vorige reeks. Daar is niets mis mee, maar een nieuwe S hoort wel meest comfortabele ooit te zijn. En zeker nu het merk Maybach heeft doen zinken en ook in die doelgroep wil vissen.
Zijn nieuwe informatiecentrum wordt gevormd door een duo 12,3" TFT-schermen, waarvan het linkse display dezelfde functies aankan als het instrumentencluster van het uitgaande model, en het rechtse exemplaar gebruikt wordt voor alles wat met infotainment en comfortfuncties te maken heeft. Elke inzittende heeft uiteraard recht op eigen mediabronnen voor het audiosysteem, los van de installatie die de oren van alle aanwezigen tegelijk verwent. Daarvan zijn de basluidsprekers zo ingebouwd dat ze de holle ruimten in het chassis gebruiken als baskast. Klinkt beter, verbruikt minder energie en het vreet geen plaats. Een optionele systeem van Burmester doet zowaar nog beter en heeft de tegenwoordig onmisbare uitschuivende (of in dit geval -draaiende) tweeters tegen de A-stijl.
Hoewel je ten allen tijde prinsheerlijk zetelt, kan de ergonomie niet voor de volle honderd procent overtuigen, maar dan enkel omdat het gigantische centrale display van 31cm in diameter niet op aanrakingen reageert. Er moet dus nog steeds worden teruggegrepen naar de COMAND-draaischakelaar op de middentunnel. Die functioneert wel naar behoren, maar valt niet even intuïtief te bedienen. Ook zou een head-up display hier niet misstaan.
De inspiratie voor de optiepakketten komt ‘linea recta' uit de business-class van vliegtuigen. Speciale, hyperzachte comfortkussens achterin zijn daar een mooi voorbeeld van. Of de elektronisch massagefunctie volgens het ‘hot stone' principe, dat met zes verschillende kneedstanden en een verwarmingssysteem de zetel tot zo maar eventjes 55° verhit. Afkoelen kan gelukkig ook, dankzij de ingebouwde ventilatoren. En dan is er ook nog een specifiek pakket dat verwarming van de armsteunen in deuren en middenconsole aanbiedt.
Niet te bespeuren in onze 'korte' testmobiel - maar wel het vermelden waard - is het nieuwe ‘First Class'-achtercompartiment, met een middentunnel die doorloopt tot achteraan. Daarin zijn onder meer klaptafeltjes, een resem aansluitingen (aux-in, usb, 12V, 230V) en thermische bekerhouders voorzien die drank lange tijd warm of koud kunnen houden. Vinden we wel aan boord: een parfumreservoir in het handschoenkastje dat op bevel aangename aroma's met lucht vermengt, en lounge-achtige sfeerverlichting met keuze uit zeven kleuren. De helderheid ervan kan uiteraard worden bijgestuurd. Net als zowat alle functies die je in de erg uitgebreide menu's tegenkomt.