We nemen de enige dieselmotor onder de loep die Mercedes (voorlopig) voor de S-klasse in de tabellen heeft geschoven. Hetzelfde exemplaar vind je ook als topper in de E terug, maar dan met 6 paarden minder in stal. Koppelgewijs wordt er in beide geval 620Nm geproduceerd en dat is een aardig aantal.
In de S 350 CDI verloopt de rit weliswaar nog geraffineerder en stiller dan in de E met dezelfde cijfers achter z'n naam. Je bent uiteraard ook meer afgezonderd van de buitenwereld. Nul naar honderd neemt 6,8 seconden in beslag en de top wordt elektronisch kort gehouden op 250km/u. Wat de dorst betreft claimen de Duitsers een gemiddelde van 5,7l/100km, wat neerkomt op 151g/km CO2. De centrale voldoet aan de vereisten, maar niet ruimschoots. De toekomstige instapper met vier cilinders zal zich dus dubbel en dik moeten zien te bewijzen. Over het onderstel, de ophanging of de automatische zevenbak kunnen we geen kwaad woord uitkramen.
Opvallend is dat de S er zwaarder noch lichter op geworden is en zich voortaan laat afleiden van de versie met lange wielbasis in plaats van andersom. Vanzelfsprekend heeft het merk er alweer een punt van gemaakt om de inzittenden optimaal en op zoveel mogelijk manieren te verwennen. Innovatie troef dus, zowel op gebied van (veiligheids)technologie en comfort. En Mercedes heeft van niemand lessen te trekken. Zo treffen we bijvoorbeeld aangepaste sfeerverlichting die die van een lounge-bar overtreft (alle verlichting nemen LED-lampen voor hun rekening), een uitgebreide en zeer aan te raden massagefunctie met 6 standen, alsook superzachte hoofdkussens achterin waar je geheid op in slaap valt. Het interieur telt dan ook maar één grote afwezige: een aanraakgevoelig scherm.
Meer beeld van binnen- en buitenkant kan je in deze uitgebreide fotospecial raadplegen.