Terwijl de paardenkrachten zich opstapelen in de sportieve regionen van het B-segment, houden de Japanners zich bescheiden op de achtergrond met de 'amper' 136pk producerende Swift Sport. Suzuki houdt nu eenmaal liever vast aan het beproefde recept waarbij de nadruk niet op vermogen wordt gelegd, maar op stuur- en weggedrag. En daar kunnen we inkomen, zeker vandaag de dag. Dus belooft de constructeur bakken plezier aan boord van deze Swift, en niet in het minst wanneer er op B-wegen wordt gereden. Daar zou hij zelfs amper moeten onderdoen voor enkele Europese concurrenten die een pak langer in de fitnesszaal zijn blijven hangen.
Wij gaan na of de funfactor effectief zo hoog is, en nemen ondertussen de hele binnen- en buitenkant mee onder de loep. En de prijs natuurlijk, die in geval van deze geleende vijfdeurs € 19.069 bedraagt. Dat is € 600 meer dan voor de minder praktische versie met drie portieren, al ligt het totale kostenplaatje nog steeds lager dan dat van andere en weliswaar meer vermogende spelers.
Er is slechts één uitvoering voorhanden, wat wil zeggen dat men niet met een ellenlange optielijst staat te zwaaien. En pas maar goed op. Zaken als leder en audio/GPS van Pioneer behoren tot de mogelijkheden, maar worden enkel op aanvraag meegeleverd. Wij hebben in ieder geval niets aan het basispakket laten toevoegen. Zelfs geen € 315 kostende parkeersensoren.