De Swift Sport is niet gek veel krachtiger dan zijn voorganger uit het vorige decennium, maar houdt wel vast aan hetzelfde concept. Geen turbo of compressor dus om meer vermogen uit het blok te puren, wel met een teller voor de neus die pas vanaf 7.000 toeren het begin van de rode zone inluidt. Om plezier aan het bakje te beleven blijft het dus aan te raden om laat te schakelen en vooral de stoom erin te houden. Eens je dat begrepen hebt kan de pret amper op.
Onder de kap woont een 1,6l viercilinder benzinemotor die 136pk (bij 6.900tr/min!) en 160Nm koppel (4.400tr/min) op de vooras afvuurt. Naar honderd sprinten lukt in een weinig tot de verbeelding sprekende 8,7 tellen en de topsnelheid bevindt zich aan de zuidelijke kant van 200km/u. Weinig indrukwekkende cijfers met andere woorden, maar daar laten we onze slaap niet voor. Belangrijker zijn de wendbaarheid en de snelle reacties waarmee de Swift door de verkeersjungle slingert. Of over B-wegen; de natuurlijke habitat van deze Japanner.
Ons oordeel over de binnenzijde is gedeeld. Enerzijds is de vormgeving moderner dan voorheen en straalt er een zekere degelijkheid vanaf, anderzijds mag het gebruik van harde, krasonbestendige panelen stilaan worden afgeleerd. Ook mag je de koffer gerust als klein en onpraktisch beschouwen, met nul procent kans op een vlakke laadvloer. Maar over de sportieve stoelen kunnen we geen slecht woord uitkramen.
Prijzen voor de Swift Sport bedragen € 18.469 voor de driedeurs en € 19.069 voor de vijfdeurs. Opties kan je op één hand tellen, zoals het hoort. Voor meer beeld van zowel binnen- als buitenkant hoef je enkel hier te klikken.