De Fiesta ging voor een vijf-sterren EuroNCAP-notering en scoorde vooral hoog op de onderdelen veiligheid van volwassen (91%) en minderjarige inzittenden (86%). Hij wordt geleverd met zeven airbags, een geavanceerde module met ABS (met remkrachtverdeler) en stabiliteitscontrole aan boord en vanaf het Trend-niveau komt Mykey aan bod. Dat snufje hebben we in de vorige rubriek reeds uit de doeken gedaan. Net als Sync overigens, dat deel uitmaakt van een pack en zoals aangehaald automatisch belt in geval van een ongeluk. In de plaatselijke taal en via je eigen telefoon. Op voorwaarde dat die via Bluetooth aan de auto gekoppeld is natuurlijk, en dat de botsing die niet heeft beschadigd. Bovendien moet ook de stroomvoorziening intact blijven, want anders werkt de boel natuurlijk ook niet meer.
Kleine ongevalletjes vermijden neemt City Stop voor de rekening, een toepassing die eveneens deel uitmaakt van een optiepakket. Een sensor scant de omgeving tot twaalf meter voor de auto en remt zelf als de afstand te klein wordt. Tot de ronduit criminele snelheid van 15km/u kan het op die manier ongevallen volledig voorkomen. Je merkt aan de toon wellicht dat we zo'n systeem pas echt nuttig vinden als het zichzelf traint om dat tot pakweg 50km/u klaar te spelen.
Om deze rubriek af te sluiten stippen we aan dat de Belgische invoerder nog steeds € 99 aanrekent voor de wettelijke kit die onder meer een gevarendriehoek, een brandblusapparaat en een verbanddoos bevat. Daar kunnen we met ons hoofd niet bij.