Aan de ergonomie werd gesleuteld. Dat houdt jammer genoeg niet in dat de wildgroei aan knopjes bovenaan de middenconsole uit het zicht is verdwenen. Het wil enkel zeggen dat de bediening voor de ruiten, de zetelverwarming en de buitenspiegels naar een betere plaats is verhuisd. Voor ons onvoldoende om de opmerking uit de lijst weg te halen. Je kan ze nu wel beter omzeilen als je de module met stemherkenning hebt gekozen (zit in Ford Sync), want die kan meer kunstjes dan voorheen. Het stelt de bestuurder in staat om handenvrij te bellen en muziek af te spelen via bluetooth- en USB-mogelijkheden, en omvat Emergency Assistance, waarbij inzittenden na een ongeval automatisch in verbinding worden gesteld met de lokale hulpdiensten.
De geluidskwaliteit van de audio-installatie van onze testwagen wordt slechts matig bevonden, en we stellen ons eveneens vragen over de krasgevoeligheid van enkele van de interieurpanelen. Wat de aanwezige materialen betreft, trekken aluminiumkleurige onderdelen met satijnglans en glanzend zwarte kunststof - die tevens dienst doet als stofmagneet - de meeste aandacht. Ook valt het centrale display nog steeds te klein uit en verloopt de overgang van boordplank naar deurpanelen allesbehalve vloeiend.
De binnenruimte werd gelukkig ook een tikkeltje praktischer. De zitpositie vinden we nog steeds aan de (te) hoge kant, maar de portiervakken zijn er tenminste groter op geworden en een armsteun met opbergvak vooraan is iets waar geen zinnig mens iets tegenin kan brengen. Behalve dan dat het best in het standaardpakket mocht worden opgenomen vanaf een lager uitrustingsniveau. Alleen de Sport, helemaal bovenaan de prijsladder, heeft er recht op.
Ford claimt ook een betere bruikbaarheid van de koffer, waarin een dubbele bodem werd geïntroduceerd. Met een wat hogere koffervloer is de laadruimte nu vlak als je gebruik maakt van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Het beschikbare laadvolume varieert van minimaal 276l (met een klein reservewiel in plaats van een hoe dan ook nutteloze bandenherstelkit) tot maximaal 974l wanneer je achter de voorste inzittenden laadt tot tegen het dak.
En dan kan je ook nog kiezen voor het MyKey-systeem. Dat is in wezen een programmeerbare sleutel die eigenaars in staat stelt om de maximumsnelheid in te stellen, het volume van het audiosysteem te beperken, de weergave van de radio blokkeren zolang niet iedereen z'n gordel draagt en diens meer. Maar het zorgt er ook voor dat rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en felle alarmen niet kunnen worden uitgeschakeld. Iets voor bezorgde ouders dus.