Ford Fiesta 1.5 TDCi 5d Conclusie

Ford Fiesta 1.5 TDCi 5d
Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 14-10-2013

De Fiesta ging vorig jaar onder het mes en kreeg naast de obligate cosmetische aanpassingen tevens enkele nieuwigheden onder de kap. In de vorm van verse motoren, maar ook op gebied van veiligheid, interieur en technologie. De befaamde Ecoboost-benzinemotor maakte z'n opwachting in Fords tweede kleinste en ook een nieuwe dieselmotor staat op de lijst. Deze nemen we vandaag onder de loep.

De oliestokende 1.5 CDTi is goed voor 75pk en 185Nm koppel en verbruikt op papier 3,7l/100km, wat neerkomt op 98g/km CO2. Daarmee haal je echter niet het zuinigste exemplaar in huis. Die titel staat op naam van de € 1.000 duurdere 1.6 CDTi Econetic. Voor de dieselende 1.5 betaal je overigens minstens € 15.900, of € 16.400 indien je vijf in plaats van drie portieren verlangt. Potig is de krachtbron in geen geval en een fluisterwonder is het ook al niet. Over het onderstel, dat overigens niet bij de tijd werd gebracht, zijn we wel vol lof. Menig concurrent lijkt er maar geen antwoord op te kunnen vinden en dat weten ze bij Ford ook wel.

Aan de binnenzijde ging de Fiesta er zowel op praktisch als ergonomisch vlak lichtjes op vooruit. De koffervloer ligt nu hoger waardoor je met de zetels neer voortaan over een vlakke laadvloer beschikt. Maar de drukke vormgeving, de matige kwaliteit van de luidsprekers en de overdaad aan knopjes zijn er nog steeds. Al heeft het merk natuurlijk andere troeven om uit te spelen. Zoals de meer uitgebreide Sync-toepassing en MyKey - een programmeerbare sleutel die bezorgde ouders moet overhalen om voor Ford te kiezen. Ook is de standaard veiligheidsuitrusting behoorlijk en liet de Fiesta vorig jaar 5 sterren optekenen na de EuroNCAp-crashtests. Wordt minder geapprecieerd: de toeslag van € 99 die de Amerikanen vragen voor de wettelijke kit in de koffer. Aan een reservewiel heeft men tenminste wel gedacht.

Meer beeld is er in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus