Volvo maakt zich hoe langer hoe meer los van voormalige eigenaar Ford. En de Zweden lijken zich goed te voelen onder Chinees bewind. Nagenoeg het ganse gamma kreeg een opfrisbeurt, waarover we even uitwijden in de rubriek exterieur, en ook motorisch wordt meer en meer afgerekend met het verleden.
Volvo volgt ook meteen de heersende donwsizing-trend, waarbij kleinere maar even performante motoren gebruikt worden. Ditmaal worden er meteen twee nieuwe motorenfamilies geïntroduceerd. Diesels en benzines met twee liter inhoud en drukvoeding en vier cilinders die de plaats innemen van de vijf- of zescilindermotoren die de Zweden vroeger gebruikten. De omschakeling gebeurt overigens gestaag. Dat zie je niet aan de cijfers op de kofferklep. Van de vier versies die D4 als typeaanduiding dragen is alleen de 181pk versie met voorwielaandrijving nu een nieuwe vierpitter.
Bij de benzines zijn de T5 en T6 met voorwielaandrijving van het nieuwe type, maar bijvoorbeeld de T6 met AWD is nog een zes-in-lijn met bijna een liter meer slagvolume. Volvo is er een regelrecht potje van aan het maken.
De vanafprijzen van de verschillende versies lichten we ook nog even toe. De S60 D4 181pk is er vanaf € 33.190 en kost dik € 2.000 meer in een variant met een automaat. De S60 T5 is er vanaf € 37.200 en de T6 kost € 43.040 maar deze benzines zijn steeds voorzien van een geautomatiseerde transmissie. Die telt voortaan overigens 8 verhoudingen. Wil je de ‘S' ruilen voor een ‘V' dan moet je een extra inspanning van € 1.500 verrichten.