Eigenlijk heeft Volvo z'n complete gamma van een opfrisser voorzien. Daardoor ogen de modellen van het merk weer wat wulpser, maar ondanks de Chinese eigenaar, betekent dat niet z'n producten hun typische Scandinavische uitstraling verloren. Dat siert. Het interieur van z'n kant is voorzien van een nieuw infotainmentsysteem, een digitale tellerplaat en nieuwe, nog beter zittende sportzetels.
Maar daar gaat het eigenlijk niet om. De reden waarom we beide varianten van Volvo's 60-reeks onder de loep nemen zit onder de kap. Twee nieuwe viercilindermotoren, één op benzine en één op diesel. Pittig, want 304pk sterk in het eerste geval en 181pk krachtig in het tweede geval. Daarmee doen ze minstens even goed dan de centrales met meer cilinders die ze vervangen. Aan karakter moest wel ingeboet worden. En de door zowel een compressor als een turbo opgejaagde viercilinder klinkt niet bepaald lekker. Volvo hoopt dat de klant het allemaal vergeeft als het verbruik ter sprake komt. De twee centrales voldoen immers reeds aan de Euro 6 emissienorm, en de benzine vraagt al niet meer dan 6,4l/100km. De diesel doet uiteraard nog beter en is er al (als S60) vanaf 3,8l/100km of amper 99gr CO2/km. Een flinke fiscale opsteker.
Wie door het gamma van Volvo gaat, moet wel even wakker zijn. De motoren worden gelijk geïntroduceerd op verschillende modellen, maar tegelijk blijven ook de ‘oude' centrales voor sommige versies (zoals vierwielaandrijving, of lager vermogensvarianten) nog even op post. Volvo heeft er een stevig potje van gemaakt. Zoek lang genoeg en je vindt de nieuwe D4 vanaf € 33.190 en de T6 voor minimaal € 43.040. Bekijk de modellen in detail in onze fotospecial.