Met alle (optionele) systemen op post krijg je maar liefst 24 sensoren en camera's meegeleverd om de omgeving in de gaten te houden. De afstand tot je voorligger wordt automatisch geregeld, je wordt er op attent gemaakt als je de rijbaan verlaat zonder gebruik te maken van de richtingaanwijzer (met schokjes in het stuurwiel), dodehoekdetectie behoedt je voor naderend gevaar (met een oranje of rood oplichtende gevarendriehoek in de zijspiegel) en nakende ongevallen worden gedetecteerd, de nodige voorbereidingen getroffen en als het moet zelfs ingegrepen.
De keerzijde van de medaille is dat zulke systemen soms danig op de zenuwen kunnen werken. Zoals wanneer de bocht iets scherper wordt genomen of bij een inhaalbeweging van een voorligger die plots de remmen bespeelt. In zo'n geval registreren de camera's een dreigend ongeval, klinken er waarschuwingstonen en worden de riemen strakgetrokken. Veilig, ja. Leuk, iets minder. Maar niemand verplicht je ertoe.
Een 360° camera die het inparkeren beduidend makkelijker maakt behoort eveneens tot de mogelijkheden. Maar je kan natuurlijk ook gewoon op de geluidssignalen afgaan, die hand in hand werken met een rij opflikkerende lampjes die zich bovenop het dashboard bevinden. En schakel je vervolgens de achteruitversnelling in, dan richt de rechterspiegel zich neerwaarts zodat de stoepranden zichtbaar worden. Dat komt van pas, zeker met 18-duims AMG-schoeisel in de wielkasten.
We halen ook aan dat vermoeidheidsherkenning voortaan tot het standaardpakket behoort en dat het via de sensoren inwerkt op de (helaas) elektrische stuurbekrachtiging. De gevoeligheid ervan kan je gelukkig wel instellen. Mogen we eveneens tot de basisuitrusting rekenen: een batterij airbags (inclusief knie-airbag voor de bestuurder en bekken-, window- en sidebags voor de voorste inzittenden), een actieve motorkap en een resem (verplichte) actieve rijhulpsystemen zoals ABS met remhulp, ESP en ASR. Van EuroNCAP hebben we nog niets vernomen.