Voor de bodemplaat ontwikkelde het merk in totaal vier verschillende afstellingen. Eén met de nadruk op comfort (standaard op 'Elegance'), een wat stuggere 15mm verlaagde editie (standaard op onze 'Avantgarde'), een semi-actieve luchtvering luchtophanging (standaard op achtcilinderversies) en een sportonderstel waarvoor je nagenoeg altijd extra wordt aangerekend.
Aan boord wordt je zo goed afgeschermd van de buitenwereld, of zelfs van de motor onder de kap, dat je amper in de smiezen krijgt hoe vlot deze auto presteert. We nemen de topdiesel mee op sleeptouw, een drieliter V6 die 252pk en 620Nm koppel opwekt, de sprint naar honderd in 6,7 tellen afwerkt en net geen 250km/u op de teller doet verschijnen. Vooral bij hernemingen laat de centrale zien waartoe hij in staat is, zelfs in de eco-modus waarin het allemaal kalmer aan mag teneinde de dorst te drukken. De krachtontplooiing verloopt bovendien lineair en is verre van agressief getint. Enkel na een stevige dot op het gas laat de motor een klein brulsalvo op je los en gaan de haren (lichtjes) overeind.
Remmen en gaspedaal laten zich uitstekend doseren, maar sportief wordt het nooit. Dat heeft deels te maken met de verdeling van de aandrijfkrachten, die in dit geval permanent over de vier wielen gebeurt. De wegligging is neutraal, gebalanceerd en tractie is er met hopen. Zelfs in een compleet ondergelopen Frans dorpje geeft onze lener geen krimp. Over de elektrische stuurinrichting zijn we minder lovend, en niet omdat de centreerfunctie gebrekkig zou zijn. Het gaat om ons eerder om een tekort aan stuurgevoel en een onvoldoende consistente bekrachtiging, en dan hebben we het over weerstand. Het stuur wordt namelijk veel zwaarder naarmate je instuurt, wat in de praktijk weinig of niets bijdraagt. De besturing is overigens behoorlijk direct te noemen.
De aandrijflijn omvat ook nog een zeventrapsautomaat met een zijdezachte en absoluut feilloze werking, naast een adaptieve ophanging. Die heeft overigens quasi heel de tijd in comfort-modus gestaan. De E laat zich net zo nauwkeurig sturen wanneer hij met erg veel gemak oneffenheden verteert, dan wanneer hij de inzittenden aan schokken blootstelt. En wie het niet meteen nodig vindt om op 19- of 20-duimers naar de bestemming te rollen, mag zich verheugen op een nog betere filtering van kleine oneffenheden. En het verbruik? Dat ligt in het echte leven zowat een litertje hoger dan de 6,4l/100km (169g/km CO2) die Mercedes opgeeft.