In tegenstelling tot zijn extravagante lichaam houdt de opgefriste E-klasse het aan de binnenzijde eerder klassiek. Niet dat we dat storend ervaren; elementen zoals het centraal gepositioneerde analoge klokje kunnen we op de redactie best smaken. De ronde knoppen in de middenconsole, die vallen echter minder in de prijzen. Dat komt omdat ze iets te duidelijk laten merken dat ze uit kunststof vervaardigd zijn. In een auto die je, voorzien van oren en poten, bijna € 90.000 afhandig maakt, verwacht je toch net dat beetje meer. In de S-klasse heb je dat probleem natuurlijk niet.
Wel kan je het geheel een chiquere toets geven door bijvoorbeeld Artico-leder aan te kruisen voor de trouw op post gebleven boordplank (€ 612). En dat is slechts het begin. De Duitsers bieden je immers de mogelijkheid om uitgebreid toe te geven aan personaliseringsdrang, in die zin dat er een ongekend grote keuze is aan kleuren en materialen. Of je nu klassiek beige leer met wortelnotenhoutinleg verkiest, of in zwart leder gehulde sportstoelen met carbon-sierlijsten; Haast iedereen komt hier aan z'n trekken. Uiteraard kan je de optielijst ook plunderen voor zaken als een feillloos afgewerkt panoramisch elektrisch schuifdak (€ 1.805), een startsysteem zonder sleutel (€ 908), enzovoort.
Bedieningsgewijs verloopt alles snel van een leien dakje in deze Mercedes. Het COMAND-systeem, vergelijkbaar met BMW's iDrive en Audi's MMI, straalt finesse uit en laat zich intuïtief doorzoeken. Maar je kan je ook op de traditionele manier uit de slag trekken, via de knoppenmolen onder de centrale luchtmonden - wellicht om de traditionele doelgroep te vriend te houden. Daarmee benadrukt Mercedes - en niet alleen dan - dat comfort op de eerste plaats komt.
Eenmaal plaatsgenomen in het ouderwets ogende doch uitstekend zittend meubilair (verwarmd én geklimatiseerd in ruil voor € 1.102) maken we kennis met een prettig in de hand passend stuurwiel van ideale grootte, en met een puike onderarmsteun aan weerskanten. Ook de uitstekende steun voor de linkervoet is het vermelden waard, waardoor het plaatje helemaal klopt. Wij zijn helemaal klaar voor een lange rit. En in onze nopjes nadat we vaststellen dat we de voeten makkelijk kwijt kunnen eens de snelheidsregelaar is ingeschakeld. Onze passagier echter stelt de automatische gordelspanners, die zowel bestuurder als bijrijder extra insnoeren bij vertrek, minder op prijs. Dat geldt ook voor de afwezigheid van bekerhouders vooraan die diep genoeg zijn om een flesje stevig op zijn plaats te houden.