Het op papier erg goede rapport van de Spaceback verwatert eens je de buitenzijde inruilt voor het interieur. De tellerplaat en bedieningselementen met VW-signatuur ogen degelijk en ook de sierlijst doorstaat - net - de inspectie. Maar de materiaalkeuze is gezien de prijs die Skoda voor het model vraagt, voor verbetering vatbaar. We zien enkel harde, onaangenaam aanvoelende plastics die het model behoorlijk wat punten kosten.
De ergonomie is wel te pruimen, maar onze opmerkingen zijn nog niet uitgeput. Zo is het zitmeubilair absoluut voor verbetering vatbaar. Vooral de steun ter hoogte van de onderrug laat te wensen over. Skoda blijft uitpakken met een aantal slimme oplossingen, zoals een dubbele koffervloer en uitgekiende opbergvakken - je moet de meeste gaan zoeken in de optielijst. En nu we toch bezig zijn. Graag is het er ook nog een beetje stiller.
Een automatische airco behoort tot de beschikbare snufjes, net als een geïntegreerd navigatiesysteem. Maar andere zaken die we inmiddels op andere auto's uit dezelfde prijsklasse als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen, zoals een automatische ontsteking van de lichten of een regensensor, zijn niet mogelijk. En ze komen ook niet. Skoda wil namelijk geen euro meer in de structuur investeren. Een spiegeltje in de zonneklep, dat zou toch op elke versie moeten kunnen? Je hebt het in de gaten: dit product is niet zonder gebreken.