Toen we ons voor het eerst over de Skoda Rapid bogen, waren er twee bedenkingen bij de erg correct rijdende sedan. De koetswerkvorm is in onze contreien allesbehalve populair en de prijs was evenmin reeds bekend toen we het model in handen kregen. De Rapid Spaceback past aan dat eerste alvast een mouw, terwijl we inmiddels ook een kostenplaatje in handen kregen. En laat ons maar van meet af aan stellen dat alles daardoor verandert.
Motorisch is de verhaallijn identiek aan die van de Rapid. Benzinerijders krijgen de keuze uit drie 1.2 liters (75pk, 86pk en 105pk sterk) en een 1.4 TSI met 122pk. De eerste twee stellen het nog met een vijfbak, de 1.2 TSI met 105pk heeft zes versnellingen terwijl de 1.4 TSI er zeven heeft, maar dan steeds in DSG-vorm. Op de prijs van de instapper wachten we nog. De andere versies zijn er evenwel vanaf € 16.990, € 17.690 en € 20.290.
Dieselen kan alleen met een 1.6, maar die is er alweer in twee smaken. Met 90pk, in combinatie een handbediende vijfbak of een DSG met 6 verzetten (€ 18.590 in het eerste geval, € 20.090 voor de automaat) of met de door ons geteste variant met 105pk, alweer met vijf verzetten. Die kost € 19.490 in de basisuitvoering en in de hier voorgereden Elegance-trim € 22.990 zonder de opties (waarvan nog geen gedetailleerde prijzen zijn). Dat lijkt ons voldoende voor de prijsbewuste koper uit het C-segment. We komen er later in dit verslag in elk geval nog op terug.