Skoda opteerde voor een vormgeving die het midden houdt tussen het lijnenspel van een break en dat van een vijfdeurs. Kwestie van in één salvo zo veel mogelijk potentiële klanten tevreden te stellen. En dat de Tsjechische constructeur - zoals elke autobouwer tegenwoordig - de termen dynamisch en jong in de mond neemt, heeft alles te maken met de vorm van de B-stijl, de scherpe lijnen die tegenwoordig in en om de lichtunits gebruikt worden en de ver naar de hoeken gedreven wielen. Op dezelfde wielbasis van de Rapid - 2,6m - past hier een koets die zo'n 20cm korter is (4,30m). Dat levert meteen een gedrongen pose op.
Wie het onderste uit de stijlkan wil, kan dat met een optiepakket. Een panoramisch glazen dak van 2m² en een optisch (maar niet echt) langer doorlopende achterruit zijn daar de voornaamste ingrediënten van, naast donkere achterlichtunits. Wij zouden in geen geval de moeite nemen - de Spaceback is al duur genoeg, maar het resultaat scoort in elk geval beter in de trendwijzer.
Over de hoogte van de kofferdrempel kan je klagen want de koffervloer neemt een flinke duik eens je daarover bent. Maar over het laadvolume zal je waarschijnlijk in de wolken zijn. Dat is, met minimaal 415l en maximaal 1.380l met de achterbank neergeklapt (zonder vlakke laadvloer te verkrijgen overigens), erg ruim.