Met de Rapid Spaceback wil Skoda klanten aantrekken die in het C-segment op zoek zijn naar een hoop ruimte - want een ruime achterbank wordt gecombineerd met minimaal 415l koffervolume - en een stijl die net dat tikkeltje anders is dan de norm dicteert. Z'n moderne uiterlijk houdt dan ook het midden tussen dat van een break en een vijfdeurs.
Wie op zoek is naar de laatste innovaties blijft bij deze Skoda echter op z'n honger zitten, want het onderstel zat (met een kleinere wielbasis weliswaar) in 2002 al onder de vorige Polo. De stuurbekrachtiging werd vervangen door een elektrisch type en ook dat is voor het rijden geen opsteker. Gelukkig presteert de 105pk sterke dieselmotor in z'n combinatie met een vijfbak aardig en is die relatief zuinig.
De Rapid Spaceback heeft een prijskaartje vanaf € 16.990. En een diesel is er voor niet minder dan € 18.590. Niet meteen zo goedkoop als je zou verwachten van een product dat een oudere architectuur recycleert. Vooral aan de binnenzijde had de fabrikant een grotere inspanning kunnen verrichten. Wat meer uitrusting, zacht aanvoelende dashboardmaterialen of meer uitrusting bijvoorbeeld. Het is een beetje bizar omdat het merk producten heeft die bovenvermelde valkuilen een pak beter navigeren. We stippen bijvoorbeeld de Yeti en de Roomster aan. Hoe het met het uitzicht gesteld is zie je in onze fotospecial.