Niet alle producten die het kleine Koreaanse SsangYong in de catalogus heeft staan, zijn even modern. En het bedrijf geniet op z'n thuismarkt dan wel een ‘premium' reputatie, maar op het Westelijk Halfrond zijn we (voorlopig althans) meer gewoon. De Korando is de auto die het tij moet helpen keren. Voor SsangYong een belangrijk model, want het eerste dat gebruik maakt van een geheel zelfdragend koetswerk. En dat is een horde die de meeste constructeurs toch al gauw drie decennia geleden hebben genomen.
Het merk introduceerde de SUV voor het C-segment al in 2010, maar onderwerpt het model nu aan een fikse opfrisbeurt. In de verschillende rubrieken gaan we daar verder op in, maar één feit, een heuglijk nog wel, kunnen alvast in de inleiding kwijt. De prijs van de verschillende versies uit het gamma duikt nu flink de dieperik in. Op een nieuwe tweeliter benzine (die toch niet overtuigde) is het even wachten, maar de tweeliter diesel is er nu al vanaf € 19.490. Dat is exact € 2.000 goedkoper dan voor de facelift. Een prijsdaling die het resultaat is van een nieuwe onderhandelingsronde tussen invoerder Alcopa (dat onder meer ook voor Polen, Nederland, Luxemburg en Duitsland de import regelt) en de producent.
Naast de diesel met 149pk bestaat er ook nog een variant van dezelfde motor die 175pk opwekt. Voorwielaandrijving is standaard, zoals tegenwoordig gebruikelijk is in het segment, maar niet-permanente vierwielaandrijving is een optie voor alle varianten, net als de mogelijkheid om de handgeroerde zesbak te ruilen voor een automaat met evenveel verhoudingen. De exacte prijzen daarvoor zijn nog niet geweten.