Na vier jaar zwoegen is er uiteindelijk niets van in huis gekomen. De elektrisch aangedreven R8 e-tron verschijnt, zoals we eerder al berichtten, niet in omloop. Audi kwam er voor het eerst mee voor de dag in september 2009, op de IAA in Frankfurt. Uit zijn vier elektrische motoren werd in totaal 313pk en maar liefst 4.500Nm(!) koppel geperst. Ingolstadt voerde vervolgens de ene update na door - een digitale binnenspiegel incluis - maar schroefde het aantal motoren terug tot twee exemplaren. Daardoor wordt hij nu enkel op de achterwielen bediend.
Productie was altijd het hoofddoel gebleven. Al is men in dat stadium dus net niet geraakt. En er wordt met de vinger gewezen. Naar de batterijenset, verantwoordelijk voor de povere autonomie, maar ook naar ene Wolfgang Dürheimer, die begin vorig jaar aan het hoofd van Audi's ontwikkelingscentrum kwam te staan. De man had er net een bloeiende carrière opzitten als CEO van Bentley en Bugatti en binnen de VW-groep werd hij zelfs als mogelijke opvolger van Martin Winterkorn aanzien, de grote directeur van de hele boetiek. Maar niet lang na de aanstelling liep het mis. Wolfgang had naar verluidt een boontje voor plug-in hybrides, en zou - volgens de Duitse media - de inproductiename van de A1 en R8 met opschrift 'e-tron' hebben gedwarsboomd. Uiteindelijk werd hij ruim drie maanden geleden de laan uitgestuurd, maar het schip was inmiddels al gezonken. Tot overmaat van ramp is BMW er natuurlijk wel al in geslaagd om enkele elektrische en iets minder elektrische creaties op de kaart de zetten. De i3 en i8, weet u wel.