De R8 e-tron is op het zicht nauwelijks van een benzineslurpend exemplaar te onderscheiden. Hij bezit weliswaar een opvallende wielenset, een van de R8 LMS geleende motorkap en een bewerkte achtersteven, én hij profiteerde ook mee van de laatste R8-facelift, maar je krijgt niet de indruk oog in oog te staan met een handgebouwd prototype. Slechts enkele elementen zoals de portieren, het dak en de zijruiten vind je ook op een standaard-R8 terug. Het accupakket, dat zich netjes achter de stoelen heeft genesteld, weegt immers vlot 577kg, en dus kon het merk niet anders dan de rest van de onderdelen op dieet te sturen.
Dankzij het gebruik van een Multimaterial Space Frame uit aluminium, titanium en CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic), en door een groot gedeelte van de structuur uit carbon op te trekken, kwam men al een heel eind. Het koetswerk ging 23 kilo's in de min en weegt net geen 200kg. En voor de vering werd CFRP toegepast. Daar bedraagt de gewichtsbesparing 40%. Tellen we alles samen op, dan verschijnt er 1.780kg op het scherm. Dat is 160kg meer dan de zwaarste uitvoering van de R8 met een V10 achter de stoelen.