Over de R8 e-tron is al veel inkt gevloeid. Hij komt, hij komt wat later ... tot uiteindelijk bleek dat hij niet in productie wordt genomen. Kwatongen beweren dat de schuld in eigen kamp ligt, en uiteraard heeft de beperkte actieradius er ook het één en het ander mee te maken. Maar Audi is wel zeer dicht bij de productie geraakt. En dat vinden we voldoende om na te gaan of er effectief een winnaar in zat.
Aan de buitenzijde verschilt de e-tron op het eerste zicht weinig van een conventioneel exemplaar. Toch delen ze amper componenten met elkaar. Slechts 9 van de 6.000 R8-onderdelen werden overgeheveld, en dat uit bittere noodzaak. De batterijenset zet immers 577kg op de weegschaal en dus kon men niet anders dan besparen op de rest. Het resultaat is 1.780kg droog aan de haak, dankzij de invoering van onder meer het Mutimaterial Space Frame, dat uit lichtgewicht materialen is opgebouwd.
Binnenin brengt deze R8 weinig verrassingen met zich mee, de afwezige achterruit en de digitale binnenspiegel niet nagesproken welteverstaan. De aanwezige accuset is wat ons betreft meer lijntjes tekst waard. Deze werd door Panasonic volgepropt met 530 lithium-ion cellen alsook met 100 meter aan leidingen om voor koeling én opwarming te zorgen. Dat is nodig om een optimale temperatuur te handhaven zodat de set naar behoren functioneert. Ver reiken doe je er in ieder geval niet mee - zo'n 160 kilometer - en op de laadtijd zal in een hopelijk niet zo verre toekomst wellicht met misplaatste nostalgische gevoelens worden teruggekeken.
Eenmaal op de baan kunnen we kiezen uit verschillende rijmodi die de aandrijfkrachten beïnvloeden. Zo kan je in de veiligste setting probleemloos een baksteen laten vallen in de bocht, want het systeem houdt de krachtontwikkeling in dat geval toch in toom tot het moment dat je het stuurwiel weer rechtuit laat komen. Dus opteren we liever voor een sportievere stand. Dan kan je optimaal van de achterwielaandrijving genieten en kan er zelfs een heuse glimlach vanaf.
In toeren klimmen hoeft deze snelle Audi uiteraard niet te doen. En hij is snel, heel snel uit de voeten. De twee elektrocentrales produceren samen 380pk en een indrukwekkende 820Nm koppel, wat een sprinttijd van 4,2 tellen mogelijk maakt. Hem tot de uiterste grens brengen zat er evenwel niet in. Het optreknummer gaat gepaard met een luid gezoem komende van de ‘sound composer' die de ervaring moet versterken, en daar hebben de Duitsers ongetwijfeld heel wat slaap voor gelaten. Al verkiezen we zelf nog liever het gebrul van een benzinemotor.
Meer plaatjes van de Audi R8 e-tron kan je zoals steeds in de fotospecial ontdekken.