Elke Grand C4 Picasso is standaard voorzien van driepuntsgordels op alle zitplaatsen, verklikkers in het geval ze niet gebruikt worden (de EuroNCAP heeft dat graag), zes airbags, Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes, ESP en intelligente tractiecontrole. Voldoende voor een vijf-sterren-beoordeling van bovenstaande onafhankelijke crashtestorganisatie.
Maar de Picasso kan de bestuurder op nog meer manieren bijstaan. Die moet je dan wel uit de optielijst plukken, waar ze geordend zijn in pakketten. Je vindt er onder meer een camerasysteem in dat je een 360° beeld rond de auto oplevert, dodehoekwaarschuwing, koplampen met een automatische grootlichtfunctie, zelfdimmende binnenspiegels en een radargestuurde snelheidsregelaar in. Tegen correcte prijzen, zonder meer. Wie ook de actieve veiligheidsgordels en de waarschuwing bij het onvrijwillig overschrijden van de wegmarkering aanstipt, houdt er best rekening mee dat het systeem je aandacht trekt als je over een lijn rijdt door snokjes aan de gordel te geven. We ervoeren het als irritant. En dat is zacht uitgedrukt.